​INNOVUS

Labor intensification and emotions of Mexican language teachers: A case study​
Intensificación laboral y emociones de profesores mexicanos de lenguas: un estudio de caso

Mariza Guadalupe Méndez López
Universidad de Quintana Roo, México

Resumen
Language teachers’ workload has intensified in Mexico as a result of the introduction of the Professional Development Programme’s (PRODEP) policy. This article presents an analysis of teachers’ emo- tions regarding the intensification and diversification provoked by the implementation of the PRODEP policy at Mexican state universi- ties. Findings suggest that the diversification of the teachers’ work has added pressure to the teachers’ lives, originating stress, anger and frustration because of the workload and a lack of time for teach- ing-related activities. It is paramount for individual institutions to carry out a review of the effects of the PRODEP’S policy in their par- ticular contexts, and to make the necessary adjustments to redirect its objectives if quality teaching is their goal.

Palabras clave
Emotions, Intensification, Language Teaching, Mexican state higher education institution, PRODEP.

Abstract
El trabajo de los profesores de lenguas se ha intensificado debido a la introducción de la política del Programa para el Desarrollo Pro- fesional Docente (PRODEP). Este artículo presenta un análisis de las emociones de los profesores con respecto a la intensificación y di- versificación que la inserción de la política del PRODEP ha originado en la labor docente en universidades públicas mexicanas. Los resul- tados sugieren que la diversificación laboral ha traído presión a la vida de los profesores originando estrés, enojo y frustración debido a la carga de trabajo y la falta de tiempo para realizar actividades relacionadas con la enseñanza. Es importante que las instituciones lleven a cabo una revisión de los efectos de la política del PRODEP en sus contextos particulares, y hacer los ajustes necesarios para reo- rientar sus objetivos si la enseñanza de calidad es su objetivo.

Keywords
Emociones, intensificación, enseñanza de lenguas, educación superior, PRODEP.​​

Recibido: 03/10/2016
Aceptado: 04/04/2017